דעות

הקרב על תודעת הציבור: שכר הרופאים מול קריסת מערכת הבריאות

משרד האוצר מפרסם שוב ושוב את שכרם של שיאני השכר בקרב הרופאים במטרה להסיט את הדיון הציבורי מכישלון רב שנים של מדיניות תקצוב מערכת הבריאות

שכר רופאים. אילוסטרציה

בחודשים האחרונים מתנהל קרב תקשורתי על תודעת הציבור. מצד אחד, החליטו רופאי ישראל לא להבליג עוד על תנאי האשפוז הבלתי אפשריים של החולים במסדרונות ובחדרי האוכל של מחלקות בתי החולים, על הצפיפות וזמני ההמתנה הארוכים בחדרי המיון ועל הפגיעה היומיומית בכבוד האדם הנזקק לטיפול רפואי בבתי החולים הכלליים והפסיכיאטריים.

רופאי ישראל, העומדים בחזית התסכול של הנזקקים לבירור רפואי, החליטו לחשוף לאור השמש את כישלון מבחן הסבירות של שירותי הבריאות – הן מבחינת מרחק ממקום המגורים והן מבחינת זמני המתנה לרופאים מומחים היכולים, לעתים רבות מדי, לעלות על תקופה של חצי שנה. מטרת החשיפה היתה לעורר את דעת הקהל ואת תשומת ליבם של הפוליטיקאים למצוקת מערכת הבריאות, במטרה להביא לשינוי הכרחי ולשיפור בשירות הבסיסי לו אנו נזקקים, שירות החייב להיות זמין בכל רגע נתון בקרות משבר בריאותי.

מנגד, מפרסם משרד האוצר שוב ושוב את שכרם של שיאני השכר בקרב הרופאים. מתעורר הרושם שמטרתם התודעתית של פרסומים חוזרים אלה הינה להסיט את הדיון מכישלון רב שנים של מדיניות תקצוב מערכת הבריאות. מדיניות כושלת זו גרמה  לאותם כשלים שהוזכרו, כאשר באופן עקבי צומצמה  בהוצאה הציבורית לבריאות, מאז 1995 מ- 4.9% ל-4.6% מהתל"ג ועומדת כיום על פחות ממחצית ההוצאה הציבורית לבריאות בגרמניה, המהווה 9.6% מהתל"ג שם.

פרסום מפורט של נתוני שכרם הממוצע של רופאי ישראל אינו משקף את המציאות המורכבת. בשנת 2011 הסכימו רופאי ישראל ליצור בקרבם פערי שכר משמעותיים לטובת רופאים העובדים בפריפריה ורופאים העוסקים במקצועות במצוקה, כדי שגם בצפון וגם בדרום יהיו מספיק מרדימים, פתולוגים ורופאי טיפול נמרץ ילדים, ובכך ישופר השירות הרפואי לכלל אזרחי ישראל באשר הם. בעקבות הסכמה זו בחרו מעל 2,000 רופאים לעסוק במקצועות במצוקה ולעבור לעבוד בפריפריה. ברור שרופאים אלה משתכרים הרבה, שכן שכרם כולל תמריצים ייחודיים ותורם להעלאת ממוצע השכר של כלל הרופאים בארץ.

בהינתן זאת, הרי שנתוני האוצר אינם משקפים נכונה את שכרם של רוב הרופאים בישראל. נתוני האוצר גם אינם מדגישים שהשתכרותם של הרופאים אינה משקפת את העבודה במשרה מלאה בלבד, אלא כוללת גם את "העבודה הנוספת" במסגרת תורנויות וכוננויות המבטיחות כיסוי רפואי לאזרחי ישראל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 365 יום בשנה.  כך, לצורך המחשה, מנהל מחלקה עם ותק של 33 שנה בדרגת השכר המקסימלית במרכז הארץ, שרחמנא לצלן חלה, או יצא לחופשה של חודש קלנדרי מלא ולא ביצע את "העבודה הנוספת", יקבל כ-17 אלף שקל לחודש, שכר המהווה את הרכיב ההשתכרות עבור המשרה המלאה בלבד - הרבה פחות מהסכומים שפרסם האוצר.

בהמשך למגמת האוצר, התפרסם לאחרונה מאמר שכותרתו "מערכת הבריאות גוססת? כדאי להסתכל לנתונים בעיניים" (שראל ופרטוש, "דה מרקר", 3.4.19). במאמר זה נטען כי "ארגון ה-OECD פרסם השוואה של שכר הרופאים ביחס לשכר הממוצע במשק ב-25 מדינות בשנת 2015. לפי השוואה זו, השכר היחסי של רופאים בישראל היה השני בגובהו מבין כל המדינות הכלולות בניתוח (אחרי לוקסמבורג)". כותבי המאמר מגיעים למסקנה שמצבה של מערכת הבריאות רע, מאחר שחלק משמעותי מההוצאה הציבורית לבריאות מנותב להגדלת שכר הרופאים ואף מציעים לפעול לשחיקתו.

אין ויכוח על כך ששכר הרופאים גבוה מהשכר הממוצע, וטוב שכך, אולם לצורך השוואה בינלאומית מדויקת יותר, צריך לנרמל את היחס בין שכר הרופאים לשכר הממוצע.

לאחר הנרמול, ניתן לראות כי ישראל קרובה יותר לאמצע ההתפלגות מאשר לראש הרשימה. מכאן ברור כי לטענה ששכר הרופאים בישראל "גבוה מדי" בהשוואה בינלאומית אין בסיס, ובוודאי שגם לא לדרישה לשחוק אותו.

אז גם בימים שהמדינה בוערת והשיח הפוליטי הופך להיות ציני, בואו נפסיק עם העיסוק בסטטיסטיקה מגויסת ובשכרם של הרופאים ונתפנה להתרכז בדרכים לשקם את מערכת הבריאות בישראל.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"הארץ")

נושאים קשורים:  שכר הרופאים,  שיאני שכר,  מערכת הבריאות,  חדשות,  דעות,  ד''ר זאב פלדמן
תגובות
אנונימי/ת
29.05.2019, 17:25

לא הבנתי את ה-"נרמול", הרי ההתפלגות של שכר הרופאים בפועל בישראל שונה מההתפלגות ה-"מנורמלת". כלומר, מה שה-"נרמול" מראה זה שבמדינה דמיונית אחרת עם תפלגות שונה של שכר רופאים, הממוצע היה ביחס לשכר הממוצע במשק היה קצת יותר נמוך. אבל אנחנו לא חיים במדינה אחרת עם התפלגות אחרת אלא במדינת ישראל עם ההתפלגות כפי שהיא קיימת כיום, והיא כמובן לא מקרית אלא תוצר מדיניות מכוונת של הר"י המתמקדת בשכר העשירונים העליונים של הרופאים הבכירים, לרבות מנהלי יחידות בשיבא.

אנונימי/ת
29.05.2019, 20:49

האם שיאן השכר הוא מרדים מ"פוריה"? "מברזילי?" וכמה מרוויח מנהל מחלקה ממרכז הארץ כשאינו חולה רחמנא לצלן? עם כוננויות, כוננויות על, שר"פ. עיני לא צרה כלל וכלל אבל ראוי שיפורסם כדי שנדע להשיב. גם הציבור ובודאי נערי האוצר הערמומיים יודעים ציבור הרואים רחוק מלהיות מקשה אחת: מרכז מול פריפריה, מומחים מול מתמחים, הוספיטליסטים מול אלו העוסקים (ואין רע בכך) גם ברפואה הפרטית ועוד ועוד פערים. כל עוד יתקיימו הפערים העצומים הללו (וזה גם נגזרת של ההבדלים וגם אוי המקצוע) וכל עוד הם לא יהיו גלויים ושקופים נערי האוצר יכניסו לנו באבי אבינו כי הציבור יבין שחלקנו מכסים את ערוותם של האחרים.

אנונימי/ת
29.05.2019, 20:59

כמדומני ששר"פ אינו יורד מהכיס של הרפואה הציבורית אלא אף תורם לה

אנונימי/ת
30.05.2019, 06:55

יש בישראל 27000 רופאים. האוצר מוביל קמפיין העוסק ב-200 מתוכם. צריך לעסוק במקצוע, באטרקטיביות שלו לדור הצעיר, ביכולת להתמודד עם בריחת המוחות בעידן של כפר גלובלי. מנהל במרכז הארץ מרויח 35000 ברוטו כש-50% מזה הוא התשלום על זמינותו 24/7. הנירמול הכרחי כשבאים להשוות השתכרות במדינות עם תל״ג שונה, פריון שונה, ושכר שונה, ומסתבר שאנחנו לא במקום אטרקטיבי. המחיר? 14% מרופאי ישראל נמצאים בחו״ל. הרופאים הישראלים מהווים את הקבוצה הרביעית בגודלה מבין הרופאים הזרים בארה״ב. למה? כי אנחנו מצויינים, ושם מרוויחים הרבה יותר. אז כן, צריך לדבר על שכר כלל הרופאים בישראל, לא רק על רופא העיניים מהדסה. הוא לא מייצג כלום.

אנונימי/ת
01.06.2019, 21:32

לפי נתוני האוצר מדובר על 30% מהרופאים שנמצאים במדרגת השכר העליונה של 60 אלף ש"ח ומעלה, כך שמדובר על לפחות 8000 רופאים לשיטתך, כאשר העשירון העליון, כ-2700 רופאים, מרוויח כ-200,000 ש"ח לחודש.

מי שבורחים לחו"ל אלה בוגרי חו"ל שמלכתחילה גורשו לשם ע"י הר"י ומאמציה המתמשכים לצמצמם ככל האפשר את מספר בוגרי הרפואה בישראל משיקולים כלכליים ציניים של היצע וביקוש.

אנונימי/ת
30.05.2019, 09:57

שכר הרופאים הוא כלל הכנסת הרופא ומדובר על הרבה מעל ל200 רופאים שהכנסתם גבוהה מאד
משום מה האישור לעבודה פרטית נוספת נתפס כזכות אלמנטרית שניתנה עם לוחות הברית - ולא היא ( האם עורך דין שכיר יעבוד בלילה במשרד מתחרה?...)
מדוע זהו מכשול?
1. להכנסת פולטיימרים בבתי החולים - לא ניתן להתחרות במערכת הציבורי

02.06.2019, 06:26

"לשיטת האוצר" מגלם הרבה עיוותים וחצאי אמת סטטיסטיות. האוצר בדק את הכנסותיהם של 223 רופאים הנמצאים בעשירון העליון של רופאי המדינה, וכל השאר הן מניפולציות סטטיסטיות לגבי השאר.
אין נתונים לא על 400 ולא על 8000 ולא על כך ש-30% מהרופאים נמצאים בעשירון העליון.
"לשיטת האוצר" לא צריך להוציא יותר מ-7.3% תוצר על בריאות, "לשיטת האוצר" מיטות במסדרון, והמתנה של חודשים לרופא מומחה ולךניתוחים "זו תוצאה מישקית סבירה".
ובכן, לשיטתנו הרופאים לא!!!