חדשות

TOX - החלבון שמחליש את המערכת החיסונית בעת זיהום ויראלי כרוני וסרטן

צוות חוקרים בינלאומי זיהה את תפקידו המשמעותי של החלבון TOX במערכת החיסונית, שיכול לשמש כיעד חדש בפיתוח טיפול אימונותרפי

פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונותרפיה באוניברסיטת בר אילן. "רבים מהוריאנטים החדשים שנוצרים כתוצאה משכפול הנגיף נעלמים"

החלבון TOX גורם, כך נמצא במחקר חדש, להיחלשותם של תאי המערכת החיסונית T-Cells ועם הזמן הם נעשים "תשושים". לכן, סבורים החוקרים, הוא עשוי לשמש יעד בפיתוח גישות טיפוליות אימונותרפיות מתקדמות כנגד סוגי סרטן שונים, זיהומים נגיפיים ואולי גם מחלות אוטואימוניות.

דו"ח על המחקר בנושא הזה פורסם באמצע השבוע שעבר ב-Nature והוא בוצע על ידי חוקרים ממוסדות אקדמיים בגרמניה, ארה"ב, אוסטרליה ושוויץ, כאשר מישראל השתתף בו פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונולוגיה ואימונותרפיה של סרטן מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר אילן.

הצוות דיווח כי עשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות של ריצוף דנ"א לבחינת תפקודם ופגיעותם של תאי T, בהתמודדותם עם מחלות סרטן ומחלות כרוניות. החלבון TOX, הוברר, משפיע על שני חלבונים אחרים הידועים מכבר ביכולתם לבלום את המערכת החיסונית מהתמודדותה עם סרטן – החלבונים PD-1 ו-CTLA-4. העבודה הנוכחית נעשתה בעיקר בעכברים ובתאי T-Cells אנושיים במעבדה.

פרופ' כהן מסר: "המערכת החיסונית שלנו היא מעין צבא קטן רב עוצמה המשפיע על התמודדות הגוף עם זיהומים ומחלות שונות. המחקר שלנו התרכז בתאי T, קבוצת תאי הדם הלבנים, להם תפקיד מרכזי במערכת החיסונית הנרכשת. הם השומרים של הגוף ומהווים חלק עיקרי של מה שמכונה הזיכרון החיסוני. הם חשובים להתמודדות מול סרטן ומסוגלים להילחם בתוך ימים ספורים בזיהומים ובמחלות נגיפיות כמו שפעת או אבעבועות רוח. אלא שלפעמים כשהמערכת החיסונית נבלמת ואיננה מצליחה להתגבר על זיהום מסוים, המחלה יכולה להימשך כמה חודשים ולהיעשות כרונית. ההנחה היא שדבר דומה קורה בסרטן כאשר המערכת החיסונית חשופה לו לאורך זמן ואיננה מתגברת עליו. מחלות כרוניות מפעילות לחץ אדיר על המערכת החיסונית ומחקרים רבים מראים שזה גורם לה פשוט להשתתק".

החוקרים פרופ' ג'יימס אליסון מארה"ב וטסוקו הונג'ו מיפן שגילו את שני החלבונים PD1 ו-CTLA4 – תגלית שזיכתה אותם בפרס נובל לרפואה ופיזיולוגיה ב-2018 - הראו למעשה כיצד אסטרטגיות שונות לשיבוש הבלמים של המערכת החיסונית יכולות לשמש בטיפול במחלת הסרטן. "התגליות שלהם", ציין פרופ' כהן, "מהוות ציון דרך במאבקה של האנושות כנגד הסרטן. המחקר הנוכחי מצא חלבון שהוא מנגנון מרכזי להפעלת אותם שני חלבוני ה'בלמים' שגילו שני חתני נובל. מצאנו שהחלבון שנתגלה עתה, TOX, הוא זה שמוביל למצב התשישות בתאי T. הוא מצוי בתוך התאים ומשמש קטליזטור, זרז, למצב התשישות החמור".

פרופ' כהן מכיר את הנושא הזה ממחקרים קודמים על מלנומה ששימשו בסיס לפיתוח כמה גישות שנועדו להעצים את פעילות המערכת החיסונית. "על כן", ציין, "המחקר הנוכחי עשוי לאפשר למצות את הפוטנציאל של תאי ה-T וכך לשפר את יכולת העמידה שלהם בזמן מחלות ממושכות, כגון, כאמור, סרטן".

תאי-T הם תאי התקיפה המרכזיים של המערכת החיסונית כנגד נגיפים ותאי סרטן ומסוגלים לזהות במדויק הבדלים קטנים מאוד שבין תא בריא לתא חולה עד לרמה של אטומים בודדים. באופן כללי, המערכת החיסונית נועדה לתת פתרונות מהירים במאבק הגוף כנגד זיהומים ויראליים. כשהמערכת נדרשת להתמודד עם מחלות ממושכות וכרוניות, מתחוללת חשיפה ממושכת למולקולה שמעוררת תגובה חיסונית ומחלישה אותה עד כדי תשישות וכך נחסמת יכולת התפקוד של אותם תאי T.

החוקרים ציינו בדיווחם כי הנושא נבדק במקרה של הפטיטיס נגיפית C ו-Lymphocytic choriomeningitis virus כרוני. "תשישות" תאי ה-T התבטאה בעלייה בביטויים של החלבונים PD1 ו-CTLA4 וכשנוכחותם עולה, נבלמת פעילות תאי החיסון ולמעשה הם מנוטרלים.

פרופ' כהן: "עד כה היה ידוע מעט על החלבון TOX. גם לא יוחסה לו, משום מה, חשיבות רבה. היה ידוע שהוא מגורמי השיעתוק ומתבטא בעיקר בתאים מאוד צעירים. במחקר הנוכחי נעשה שימוש בריצוף דנ"א מעמיק של המערכת החיסונית וכך התבלטה נוכחותו של ה-TOX ונבדק הקשר שלו לעניין התשישות של תאי ה-T".

נושאים קשורים:  פרופ' סיריל כהן,  תאי T,  החלבון TOX,  חדשות,  אימונותרפיה,  המערכת החיסונית,  מחקרים
תגובות