מאקרופאג'ים בגידול

האם התרופה Emactuzumab יכולה להיות יעילה לטיפול בגידולים מוצקים מתקדמים?

החוקרים בדקו את היעילות והבטיחות של Emactuzumab כטיפול יחיד או בשילוב עם Paclitaxel לטיפול בגידולים מוצקים מתקדמים/ גרורתיים, במסגרת מחקר שלב 1, ולא הצליחו להוכיח פעילות אנטי-גידולית משמעותית קלינית

20.11.2019, 17:25
גידול סרטני (הדמיה: שאטרסטוק)

התרופה Emactuzumab היא נוגדן מונוקלונלי נגד ה-Colony-stimulating factor-1 receptor המכוונת לפעול על מאקרופאג'ים בגידול (TAMs - Tumor-associated macrophages). במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו את הבטיחות, הפעילות הקלינית, הפרמקוקינטיקה (PK –יPharmacokinetics) והפרמקודינמיקה (PD – Pharmacodynamics) של Emactuzumab, כטיפול בודד וכחלק מטיפול משולב יחד עם Paclitaxel בקרב מטופלים עם גידולים מוצקים מתקדמים.

מדובר במחקר תווית פתוחה שלב 1a/b שכלל שני חלקים (Dose escalation ו-Dose expansion), כאשר כל חלק כלל שתי זרועות (טיפול עם Emactuzumab, אחת לשבועיים או שלושה, כטיפול יחיד, או כטיפול משולב יחד עם Paclitaxel במינון של 80 מ"ג/מטר2 אחת לשבוע).

בשלב ה-Dose-escalation, החוקרים בדקו את המינון המקסימלי הנסבל ואת המינון הביולוגי האופטימלי (OBD – Optimal biological dose). בשלב ה-Dose-expansion, החוקרים הרחיבו את בדיקת הבטיחות ובדקו את שיעורי התגובה האובייקטיבים לטיפול. כמו כן, החוקרים השתמשו באנליזה של PK/PD בבדיקות דם וביופסיות מהעור ומהגידול, על מנת להוכיח את מנגנון הפעולה ולאשש את ה-OBD.

החוקרים לא הגיעו למינון מקסימלי נסבל באף אחת מזרועות המחקר, ומצאו כי הפרופיל הבטיחותי של Emactuzumab כטיפול בודד או כחלק מטיפול משולב, לא מונע את השימוש בתרופה. בנוסף, תוצאות המחקר הראו כי אף אחד מהמטופלים שקיבלו Emactuzumab כטיפול בודד הראה תגובה אובייקטיבית. שיעור התגובה האובייקטיבית עבור טיפול משולב הכולל Emactuzumab ו-Paclitaxel היה 7% בכל המינונים שנבדקו.

תוצאות המחקר הראו כי דווקא המאקרופאג'ים בעור, ולא התאים המונוציטים בדם או ה-Colony-stimulating factor-1 receptor בסירקולציה, זוהו כסמן מחליף אופטימלי ל-PD על מנת לקבוע את ה-OBD. כמו כן, נמצא כי טיפול עם Emactuzumab כטיפול יחיד או בשילוב עם Paclitaxel הוביל לפלאטו בהפחתה של TAM מדכאי חיסון במינון OBD של 1,000 מ"ג אחת לשבועיים.

החוקרים הסיקו כי טיפול עם Emactuzumab הדגים ירידה ספציפית ב-TAMs מדכאי חיסון ב-OBD בשתי זרועות הטיפול, אך לא הוביל לפעילות אנטי-גידולית בעלת משמעות קלינית, לא כטיפול בודד ולא כטיפול משולב יחד עם Paclitaxel.

מקור: 

Gomez-Roca, C.A. et al. (2019) Annals of Oncology 30,8.

נושאים קשורים:  מאקרופאג'ים בגידול,  סביבת הגידול,  אמקטוזומב,  פקליטקסל,  גידולים מוצקים,  מחקרים
תגובות