סוכרת

טיפול משולב בהזרקה או התחלת אינסולין לאחר כישלון טיפול פומי

התחלה של טיפול משולב בהזרקה כגון SULIQUA עשויה לשפר את איזון המטופלים, ללא עליה במשקל וללא עליה בסיכון להיפוגליקמיה לעומת טיפול באינסולין בזאלי

חולי סוכרת רבים חוששים מהתחלת טיפול באינסולין מסיבות רבות ומגוונות, ישנם מטופלים שהמעבר להזרקה מלווה אצלם בתחושה כללית של כישלון עצמי או שמחלת הסוכרת הידרדרה. אחרים חוששים מהכאב או שיזריקו באופן לא תקין.

קווי ההנחיה של המועצה הלאומית לטיפול בסוכרת מתייחסים למעבר לטיפול בהזרקה לאחר כישלון בטיפול פומי. בקווי ההנחיה של המועצה הלאומית לסוכרת מצוינים האפשרויות לתחילת טיפול בהזרקה - GLP1-RA, טיפול משולב בהזרקה (FRC) ואינסולין בזאלי וממליצים למי ובאיזה סדר לתת את הטיפולים השונים.

בחולים בעלי HbA1c גבוה מ-9% ההמלצה היא להתחיל כקו ראשון בהזרקה בטיפול משולב בהזרקה (FRC).

מחקר ה-LixiLan-O בחן את היעילות והבטיחות של הטיפול ב-SULIQUA בקרב מטופלים שקיבלו טיפול פומי ולא היו מאוזנים. המטופלים חולקו ל-3 קבוצות - טיפול ב-SULIQUA, באינסולין בזאלי או ב-GLP1-RA. אנליזת פוסט הוק של המחקר בחנה את התוצאות בקרב המטופלים שהחלו את המחקר עם רמות HbA1c>9%, התוצאות הראו ירידה ממוצעת של 2.9% בקבוצת ה-SULIQUA, ירידה גדולה יותר באופן משמעותי לעומת הקבוצות הטיפוליות האחרות. במטופלים אשר רמת ה-HbA1c ההתחלתית שלהם הייתה מעל 9% אחוז, המטופלים שהגיעו ליעד המטרה של HbA1c<7% בקבוצת ה-SULIQUA עמד על כ-73.5% מהמטופלים, לעומת 47.3% בקבוצת האינסולין הבזאלי.

במחקר ה-LixiLan-O בחנו גם את ההשפעה על המשקל בטיפול באינסולין בזאלי לעומת טיפול ב-SULIQUA בעוד בזרוע שטופלה באינסולין בזאלי נצפתה עליה במשקל, בזרוע ה-SULIQUA לא נצפתה עליה במשקל ואף הוביל לירידה קלה במשקל, והפער היה 1.4 ק"ג. חשוב לציין כי האיזון הטוב יותר של SULIQUA בהורדת רמות ה-HbA1c לא העלה את הסיכון להיפוגליקמיה לעומת הטיפול באינסולין בזאלי.

מטופלים רבים חוששים מהתחלת טיפול בהזרקה מסיבות שונות ומגוונות. הדרך בה הרופא המטפל מציג זאת למטופל עשויה להקל על המטופל לקבל טיפול בהזרקה. התחלה של טיפול משולב בהזרקה כגון SULIQUA עשויה לשפר את איזון המטופלים, ללא עליה במשקל וללא עליה בסיכון להיפוגליקמיה לעומת טיפול באינסולין בזאלי. הצגת הנתונים הללו למטופל עשויה לגרום לו להתחיל בטיפול.

לצפייה בסרטון בנושא טיפול משולב בהזרקה או התחלת אינסולין לאחר כשלון טיפול פומי שהוצג בפסגה הבינלאומית לסוכרת ולמחלות קרדיווסקולריות:

Polonsky et Diabetes Care 2005 Oct; 28(10): 2543-2545

Larkin et al The Diabetes educator 2008 May/June;34(3);511-517

המדריך לטיפול בסוכרת, המועצה הלאומית לסוכרת, מהדורת 2019

Rosenstock J et al. Diabetes Care. 2016 Nov;39(11):2026-2035.

Davies MJ et al. Diabetes Obes Metab. 2019 Aug;21(8):1967-1972

נושאים קשורים:  סוכרת,  Suliqua,  אינסולין בזאלי,  מחקרים