תיאור מקרה

תיאור מקרה ישראלי: סינוס פילונידאלי התברר כמלנומה

בתיאור מקרה שפורסם בכתב העת American Journal of Case Reports הציגו רופאים ישראלים מטופל עם סינוס פילונידאלי שאובחן כחולה במלנומה נוירוטרופית דסמופלסטית - DNM

סינוס פילונידאלי (PNS)

סינוס פילונידאלי (PNS) הוא פתח עורי קטן באזור הבין-גלוטאלי, עם תסמינים הכוללים כאב ונפיחות. מלנומה נוירוטרופית דסמופלסטית (DNM) מהווה 1% מכלל המלנומות ומופיעה בעיקר באזור הראש והצוואר. כיוון שהמראה שלה שפיר בדרך כלל, היא מקבלת לרוב תשומת לב כירורגית רק בשלב מתקדם או לאחר הישנות.

מעורבות פרינויראלית מתרחשת ב-30%-40% מהמקרים ומלווה בתסמינים כגון נמלול, שתקון (paresis) ו/או שיתוק. לא נמצא עד כה דיווח בספרות על קשר בין PNS ל-DNM. בתיאור מקרה שפורסם בכתב העת American Journal of Case Reports הציגו רופאים ישראלים מטופל עם PNS שאובחן כחולה ב-DNM.

המטופל, גבר בריא בן 31, התייצג עם כאב שמקורו בעצם הזנב (קוקסידיניה) וציסטה סקראלית מזה שנה. המטופל קיבל אבחנה ראשונית של PNS, אך לאחר כריתה וביופסיה, הפתולוגיה השתנתה ל-PNS עם DNM.

המטופל עבר בדיקה לגילוי גרורות רחוקות, ללא ממצאים. עקב ממצאים אלה, עבר המטופל כריתה מקומית רחבה (WLE) עם ביופסיה של בלוטת זקיף (SLNB).

לסיכום, בשל הפוטנציאל הממאיר של PNS, רופאים אלה תומכים בבדיקה פתולוגית שגרתית של דגימות שנכרתו. לאחר אבחון DNM, מומלץ לתור אחרי גרורות מרוחקות ולטפל באמצעות WLE עם SLNB.

בתיאור המקרה הנוכחי דווח על קשר בין PNS ל-DNM. למרות שקוקסידיניה עלולה להיגרם כתוצאה מ-PNS או ממלנומה, קיום ה-PNS סייע לאבחון מוקדם של המלנומה. על כן, יש מקום למחקר נוסף שיבחן את הקשר הסיבתי האפשרי בין המצבים הללו.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  כירורגיה כללית,  עור,  סינוס פילונידלי,  מלנומה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
21.10.2021, 08:28

אינני מבין למה מפרסמים תיאור מקרה כזה שהתפרסם בעיתון זניח ללא כל חשיבות (Impact factor 0.7).