חדשות

תקציב המחלקות הפנימיות לא הגיע ליעדו: נבלע בגרעונות בתיה"ח

כספים שהוקצו לאשפוז הפנימי בעקבות ועדת טור-כספא חולקו בין בתיה"ח על בסיס גודלם ולא לפי מנגנון תמריצים שהומלץ ע"י הוועדה | יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: "מנהלי בתיה"ח משחקים עם התקנים כראות עיניהם"

אשפוז במחלקה פנימית. צילום: איגוד הפנימאים

כ-300 מיליון שקל שהוקצו לשיפור תפקודן של המחלקות הפנימיות בבתי החולים נבלעו בגרעונות התקציביים של בתי החולים ולא הגיעו ליעדם במחלקות הפנימיות. כתוצאה מכך, מצבן של הפנימיות מחמיר בשל העומס שנגרם ממחלות החורף אך גם על רקע גיוסם למילואים של רופאים ואנשי צוות רבים. כך דיווח הבוקר (ג') עידו אפרתי בהארץ.

סכום של 290 מיליון שקל הועבר למחלקות הפנימיות בין 2021 ל-2023 בעקבות דו"ח ועדת טור-כספא לשיפור הטיפול במערך האשפוז הפנימי בישראל. הכספים הועברו בשלושה חלקים – 90 מיליון שקל ב-2021, 110 מיליון שקל ב-2022 ועוד 90 מיליון שקל ב-2023. אך הכספים לא הוגדרו רשמית כמיועדים לפנימיות וחולקו בין בתי החולים על בסיס גודלם והיקף פעילותם, במקום על בסיס מנגנון תמריצים שעליו המליצה הוועדה.

כתוצאה מכך מצבן של המחלקות הפנימיות החמיר כפי שמסביר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית ומנהל מחלקה בבית החולים בילינסון: "ועדת טור-כספא דיברה על 16 רופאים במחלקה, לעומת 11 או 12. בתקופת הקורונה המחלקות קיבלו תוספת של שני תקנים אבל מאז הם בוטלו. כל הזמן מנסים לנגוס במה שקיים. מנהל בית חולים משחק עם התקנים כראות עיניו, ומנהל מחלקה פנימית לא מקבל את מה שהוא צריך. אם רופא מסיים התמחות במחלקה פנימית והולך לדרכו, התקן שלו לא יישאר במחלקה אלא יועבר למחלקות אחרות".

לפי מודל התמריצים שהוצע בדו"ח הוועדה, מנהלי בתי החולים היו נדרשים לעמוד בתנאי סף מסוימים ולהראות שיפור בפעילות המחלקות הפנימיות כתנאי להמשך התקצוב. הוויתור על מודל זה העביר למעשה את הכספים לידיהם ללא תנאי.

בישראל פועלות כיום 108 מחלקות פנימיות שבהן כ-3,850 מיטות אשפוז ברישיון - כ-35 מיטות בכל מחלקה, ובכולן מתמודדים הצוותים עם תפוסה גבוהה ועומס רב. כל מחלקה מעסיקה 12 רופאים בממוצע – ארבעה רופאים מומחים ובכירים והיתר מתמחים. מדי שנה מתאשפזים במחלקות הפנימיות כ-330 אלף מטופלים. מדובר בכ-1.4 מיליון ימי אשפוז בשנה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות ליישום המלצות ועדת טור-כספא, בין השאר על ידי שינוי שיטת ההתחשבנות במחלקות אלו, השקעה של עשרות מיליוני שקלים בשיפוצן, הקצאת תקנים נוספים וכן בפיתוח מודל ייחודי שנועד לוודא כי המשאבים אכן מגיעים ליעדם. המודל שפורסם ב-2021 הקצה מאות מיליוני שקלים לטובת מחלקות אלו, כאשר בשנותיו הראשונות חולק המודל באופן רוחבי על בסיס מספר המיטות במחלקות הפנימיות בכל בית חולים וזאת במקביל לפיתוח מדידה איכותנית.

"מדד האיכות פורסם על ידי המשרד בשנת 2022, כאשר עצם פרסום המדד, ובתוכו מדד איוש ומדד שירות, היווה מנוף לחץ להשקעה במחלקות הפנימיות, שכן בתי החולים יודעים כי תוצאות המדד ישפיעו על המשאבים שהם יקבלו. המשרד פועל לפרסם את ציוני המדד בזמן הקרוב כדי להגביר את התמריץ הכלכלי להשקעה במחלקות הפנימיות. משרד הבריאות לא מכיר מקרים בהם הועברו תקנים ממחלקה פנימית למחלקה אחרת. אם יתקבלו דיווחים על מקרים כאלה, הם ייבדקו בהקדם".

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  פרופ' אבישי אליס,  בתי חולים,  תקנים,  חדשות,  משרד הבריאות,  ועדת טור כספא
תגובות